INLOGGNING FÖR PRENUMERANTER

DAGENS FRÅGA
Har du förtroende för Lakelandväckelsen? (19 kommentarer)
JaNejÄr tveksam
DAGENBLÄDDRAREN


Bläddra i Dagen
För att kunna läsa artiklarna krävs att du har en inloggning. Klicka här för att skapa en inloggning, gratis för prenumeranter.

Dagens fråga

Svenskar håller fast vid sina upplevelser i Lakeland» Lakelandväckelsen utsätts för mycket hård kritik, men de svenskar som varit där håller fast vid sina upplevelser. - Vi vet vad som hänt i hjärtat, och det var inte ett verk av Todd Bentley utan av Gud, säger Conny Sundin, pastor i Evangeliska frikyrkan i Örkelljunga.
Har du förtroende för Lakelandväckelsen?

Denna fråga har 19 kommentarer.
Staffan Johansson - 2008-08-20 07:53
...Tar mig friheten att citera Jörgen från blogg Apg29.com, jag tyckte att det var fyndigt och tänkvärt (19/8 skriver han:)

4 saker:

1. Sätt aldrig er tillit till en människa. Se alltid till att ni inte har några människor emellan er och Gud i er Gudsrelation. Gud har välsignat mig rikligen genom Lakelandväckelsen, och tack vare att jag aldrig lät varken Todd eller någon annan människa som figuerade i väckelsen, komma emellan mig och Gud, tackar jag fortfarande Gud för vad han gjort i mitt liv genom lakelandväckelsen.

2. Akta er för att dra allting över en kam, pga av enskilda människors bräcklighet, så att ni tillslut inte finner er att kämpa mot Gud själv (Apg 5:39).

3. Döm inte, så skall ni inte bli dömda. Förklara ingen skyldig, så skall ni inte dömas skyldiga. Frikänn, så skall ni bli frikända. (Luk 6:37)

4. Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget? (Luk 6:41)


Detta möjligen som en liten tröst i allt det sorgliga (och inte för att försvara synd/MVH/Staffan
eva - 2008-08-20 08:08
Mitt hjärta gråter när jag läser vissa människors hårda, kärlekslösa och oförlåtna attityd när det gäller det som hänt den senaste tiden i Lakeland. Naturligtvis är det djupt tragiskt det som hänt. Men en sak är att ifrågasätta och undra en helt annan sak är att krossa och smula sönder en människa. Var finns Jesu kärlek i alla er som just nu går bärsäkragång och "njuter" av att Todd Bentley äntligen blev "avslöjad". Jag är rädd och djupt förtvivlad över den kärlekslöshet som just nu råder.
Teo Låg - 2008-08-20 08:21
Det är alltid svårt att uttala sig om något man inte har en förstahandsupplevelse av. Men som någon har sagt: "Hade lika många människor blivit frälsta som kampanjledarna själva hävdar, hade världens befolkning varit frälst flera gånger om".
Marcus - 2008-08-20 08:29
Jag tror inte att det som hänt i Lakeland är en väckelse från Gud. Skälet är helt enkelt följande:

USA befinner sig på katastrofens brant. Man är hatad av stora delen av världen mycket på egen beskyllan genom sina orättfärdiga oljekrig i Centralasien. Man har en enorm statsskuld som snart kommer få USA:s offentliga finanser att kollapsa. Fattigdomen breder ut sig snabbare än vad vi kanske uppfattar här i Sverige. Avfallet i amerikanska samhället OCH i kyrkan har gått mycket långt. Man har inte Jesus som Herre längre. Mammon, sexuell omoral och ibalnd t.o.m ockultism försvaras även av sk kristna ledare nuförtiden.

Så OM Lakelandväckelsen vore från Gud, vad vore då budskapet? Kanske en förkrosselse över landets och kyrkans synd. Kanske en bön om nåd, att Gud ska skona dom från den dom som Gud planerar för USA och den avfälliga kyrkan inom en snar framtid.

Har vi sett det i Lakeland? Kanske enskilda individer har gjort upp med Gud m.a.p dessa saker. Men mötena som helhet har mest varit lite religiösa kickar, häftiga (och ibland märkliga) utspel på scen, lite show, schysst lovsångsmusik, påstådda uppståndelser från de döda (referenser/bevis någon?).

Inte ett ord om läget i landet, inget avslöjande om ogudaktiga presidentkansidater, ingen bön om förlåtelse för Irakkriget, INGEN PROFETISK INSIKT ALLS. Fast man riskerar ju sin status som skattebefriad om man lägger sig i samhällsfrågor för mycket. Kolla vad 501(c)3-lagen innebär.
Jonathan - 2008-08-20 08:33
Jaså det kändes viktigt för Marcus att göra ett politiskt inlägg. Varför går en röd tråd av politiska USA-känslor bland dem som har en massa åsikter om Lakeland? Tröttsamt.
TOR - 2008-08-20 08:47
Vet inte, har inte varit där och har ingen uppfattning om Lakeland. Det är ju Gud man har en relation till och inte Todd Bentley och Lakeland. Läser att orkanen Fay hunnit till Lakeland så kanske blåser allt bort. Hoppas på väckelse i Sverige men utan blåsväder.
JIMMY - 2008-08-20 09:11
Nej!! Jag har endast förtroende för GUDs ord i Authorized King James Version..
http://en.wikipedia.org/wiki/Authorized_King_James_Version
James - 2008-08-20 09:21
Av frukten känner man trädet! Finns det nån västerländskt församling som döpt 3000 personer på en kväll? Sök Gud i stället för kritisera allt!
Homo Academicus - 2008-08-20 09:33
Jonathan säger ovan, stereotypt och enligt den rådande tidsandan och frikyrkliga, ensidiga, blåögda hegemonin: "Varför går en röd tråd av politiska USA-känslor bland dem som har en massa åsikter om Lakeland? Tröttsamt." Han har varken fel eller rätt (och får/bör subjektivt yttra sig enligt lag), men det är ett bristande och vagt påstående, rent ovetenskapligt, vilket det kanske skall vara också, vad vet jag. Det går absolut inte att skilja religion och politik åt, och speciellt inte i USA. Lakeland är politik, och har inte varit annat än politik! Men vem som står bakom politiken, är ointressant i sammanhanget. Men om man skulle granska, göra en studie över vad som skett och kommer att ske, så är jag övertygad om att man kan dra säkra och explicita slutsatser, på säkra resultat! Läs t ex Polomas avhandling om Toronto väckelsen, och granska med öppna sinnen Pensacola och Lakeland, så ser man en del likheter och olikheter, gemensamma, implicita, nämnare. Till sist: Om människan är skapad av Gud, och är hans avbild. Vad säger det om Gud? Och varför sker de flesta väckelser i USA, och att de dör ut efter ett tag, och att man ofta skyller på djävulen när man själv begår övetramp, som man själv satt upp som lag och rätt, fast man inte vill leva som man lär, och inte ens ber om ursäkt, utan skyller ifrån sig, på något abstrakt, "en makt" som satt fart på ens kropp och tanke... Man måste själv "göra det", annars händer ingenting. Praktik!
neon - 2008-08-20 09:42
Jag är starkt reserverad till alla typer av församlingar/väckelser/evangelisation som bygger på att "man kommer på nya saker". Det finns många namn på olika företeelser som ryms inom detta paraply. Gemensamt är att man gör tron och utövandet av densamma, till något där det gamla är förlegat och otillräckligt, medans det nya är något oupptäckt och har en högre nivå. Oftast tituleras dessa församlingar el. predikanter som ex. karisamtiska, och inte sällan innehåller dessa församlingar obehagliga strukturer och obehagliga sätt att utöva tron. För något år sedan träffade jag en god vän. Han ville att jag skulle följa med honom på möte i norra göteborg. Där skulle en man framträda och dessa möten var helt otroliga, för han hade kommit på att man skulle be i anden, och att allt annat var en nivå lägre. Det lät spännande, men magkänslan sade.....mina förebilder (ex. mormor,morfar)har levt hela sitt liv, utan att be i anden....gjorde de fel då, eller fick de aldrig uppleva "den sanna" bönen? Nåväl....jag känner inte till Lakeland på så vis att jag inte vart där. Allt jag vet är genom media, och det är inte tillräckligt för att kunna göra en bra bedömning. Dock vänder jag mig starkt mot den hänsynslösa kritik och personangrepp som förekommer. Att fela är mänskligt, och kan hända vem som helst. det är därför det finns förlåtelse. Hellre att jag tyr mig till en församling/företrädare som gemene man kan relatera till, än de andra hycklande alternativen som består av putsade fasader.
Tobben - 2008-08-20 09:45
Jag skulle vilja se ett enda, av oberoende medicinsk expertis, påvisat kroppsligt under som påståtts ha skett i Lakeland. Först efter detta kunnat visats upp kan jag ha förtroende för verksamheten inte annars!
AnnaLena - 2008-08-20 11:12
För att en pastor (i detta fall T Bentley) möjligen har fallit alt är "fel ute" så behöver det nödvändigtvis inte betyda att allt är fel som händer i Lakeland.Gud kan göra under ändå. Varsom helst, i vilken miljö som helst. Samt med vem som helst. Det har liksom inte vi med att göra...
Det vi däremot har med att göra är vårat hjärtas inställning. Om man inte kan glädjas med att människor blir frälsta alt helade så fattas det något väldigt grundläggande i vår egen relation med Jesus.

Det är tragiskt när kristna gör sig till förståsigpåare och ombud att kunna avgöra vad som är ifrån Gud eller inte.

Man kanske borde fråga dem som blivit frälsta och helade vad de tror och tycker. Är deras frälsning från Gud? Eller blev det helade av något annat?

Tragiskt att många kristna tar avstånd från det här!
vetgirig - 2008-08-20 11:22
Marcus 08:29. Du verkar ha fått en del om bakfoten.
USAs statsskuld är mindre som andel av BNP än Sveriges på tidigt 90-tal. USAs budgetunderskott som andel av BNP är mindre än Storbrittanniens,Frankrikes eller Italiens, och väl under EUs konvergenskrav. Nä det mest bekymrande är bytesbalansen, men den tar ju du inte upp...

Dock ger jag dig rätt i att USA är hatat. Ditt inlägg är ju att bra exempel på det...
Tore Eriksson - 2008-08-20 11:39
Nej, det har jag verkligen inte! Men det har inget med avslöjandeet om Todds amorösa eskapader att göra. Jag har gjort mig skyldig till synder långt värre än de Todd avslöjats med, och upplevt full förlåtelse både från Gud och förvånde nog större delen av församlingen. Fast konsekvenserna "i köttet" får jag naturligtvis ta. Kung David gjorde sina snedsteg och Simson levde i ständig sexuell otukt verkar det som, men han kunde likväl vara brukad av Gud en tid.

Idag kom tidskriften Ljus i Öster i min brevlåda. Jag håller helt med Wilgot Fritzon i hans ledare.

Upplevser, uppleveser... Vi längtar så förtvivlat efter häftiga andliga uppleveser, att vi sväljer den ena heresin efter den andra, bara någon kan ge oss den där kicken vi längtar till. Visst, ingen har hela sanningen, men det rättfärdigar inte att vi väljer att bortse från alla uppenbara, flagranta felaktigheter i förkunnelsen. För Jesus Är Sanningen, och vem lögnens fader är, det vet vi.

Det finns många häftiga upplevelser att tillgå. Liseberg erbjuder ett stort antal, när ens favoritlag i elitserien eller allsvenska tar SM-guld, när du blir upp över öronen blixtförälskad osv, osv... Men är alla häftiga känsloupplevelser från Gud? Jag tror inte det.
Stefan - 2008-08-20 11:58
Jag är en av de priviligierade som har varit i Lakeland och kan vittna om att det var ett genuint verk av Gud. Jag har inte vad jag kan minnas upplevt någon som älskat Jesus som Todd och som har inspirerat mig och tusental andra att hänge oss åt Honom. Det är med sorg som jag tar emot budskapet om situationen i Todds liv. För min del bedömer jag honom i ljuset av kung David. Han sände ut Uria till säker död för att kunna sno hans fru. ÄNDÅ fick han behålla jobbet som kung. Läs Bibeln. Hur många människor beskrivna i Biblen förutom Josef och Jesus möter upp till den standard som ni sätter? Biblens klara budskap är att Gud använder helt vanliga människor och kommer på oväntade sätt med oväntade människor. Men samtidigt visar Biblen också på vilka konsekvenser felstegen får. Människor som Todd får mig att tro att Gud kan använda till och med mig. Men när jag läser vissa inlägg så inser jag att man får en golgatavandring bland kristna om man vill följa Jesus...........
Peter - 2008-08-20 12:13
Har inget förtroende för Knutby heller.
Gustaf - 2008-08-20 12:51
Tidigt var jag tveksam till Lakeland. Jag ser ingen mening att "sparka på" Bentley nu. Han behöver förbön!
Lakeland VAR ALDRIG en VÄCKELSE! En väckelse karakteriseras inte primärt av manifestationer och obiblisk (ockult) förkunnelse. David Wilkerson varnade för Lakeland. Bentleys fall beror på att han inte gick Guds vägar (sådd och skörd) utan följde demonen "Emma".
Finns det människor som vänt om och blivit frälsta? Ja, jag tror det. Men det är inte för att Lakeland var från Gud utan för att Gud är så stor och nådefull att han frälser även i obibliska sammanhang (tex Lakeland och katolska kyrkan).
Gud bevare oss från tok-karismatik. Herre sänd din RENA väckelse med syndanöd och nöd för de ofrälsta!
det handlade om manipulation och pengar - 2008-08-20 13:30
För mig har det varit självklart att det här varit bluff och båg redan från början.

Tyvärr söker många kristna kickar, man vill ha upplevelser utöver det vanliga. Den grå vardagen, det nedtonade, det lilla och stillsamma räcker inte. Men det finns naturligtvis alltid de som dras till det spektakulära, det häftiga och övernaturliga. Den kritiska förmågan sätts helt ur spel för man VILL så gärna tro att det är sant. Den lilla kritiska rösten inombords förtränger man. Det här är ju det NYA, det häftiga där 3000 blir frälsta på en gång! Wow, vad häftigt! Man påstår sig uppväcka döda, det är annat än det tråkiga, vardagliga, det "gamla" där hemma som man är så trött på.De som är kritiska är bara förstockade,tråkiga gnälliga människor som vill hålla fast vid det gamla...Nej, vilken kick, vilken show! Eftersom så många gått på det så måste det ju vara sant, eller hur? Inte finns det något som heter manipulation? Att det inte går att styrka medicinskt att människor blivit helade från sjukdomar eller väckta från de döda, är väl inte så noga? Bara man tror, så blir det sant!

Otrohet händer överallt i alla sammanhang, även bland kristna i frikykromiljö. Men resten... It´s all about money, money, money! Makt, pengar och manipulation i Guds namn! Bakslaget kom nog bara fortare än beräknat iom att otrohetsaffären kom fram.Nu finns det ett stort antal personer som är besvikna på Bentley och Lakelandrörelsen, och inte känns det kul att erkänna att man blivit grundlurad, eller?
Gjohn-Marko Berisha - 2008-08-20 15:02
Lögner, New Age inspirerat lära, andlig panipulation, diktatur fasoner, våldanvändning under förbön och till sist äktenskapsbrott och skilsmässa. Hur kan vuxna kristna människor svälja allt detta och påstå att detta är Guds verk. Var finns gåvan att skilja mellan andarna? Var har alla dessa människor sina Biblar? Alla pstorer som gav sinn fulla stöd till Todd Bentley borde fråga sig om de verkligen är så andlig klarsynta att leda sina församlingar. Jag hoppas att detta händelse väcker oss alla att vara mer lyhörda för vad som kommer från Gud och vad som är från den onde.


Det går bara att kommentera dagens fråga en gång.

För att undvika spam bland kommentarerna ber vi dig att skriva kontrollordet nedan i textboxen under dem.


Verifiering


Namn


Kommentar

Antal tecken kvar:


Tidigare frågor
Barack Obama 58 %
John McCain 31 %
Jag skulle röstskolka 10 %
»Läs artikeln | Denna artikel har 37 kommentarer
Ja 56 %
Nej 35 %
Vet inte 7 %
»Läs artikeln | Denna artikel har 48 kommentarer
Ja 83 %
Nej 11 %
Vet inte 4 %
»Läs artikeln | Denna artikel har 26 kommentarer
Bra 62 %
Dåligt 12 %
Jag bryr mig inte 25 %
»Läs artikeln | Denna artikel har 29 kommentarer
Ja 35 %
Nej 46 %
Vet inte 17 %
»Läs artikeln | Denna artikel har 14 kommentarer
Ja 67 %
Nej 10 %
Vet inte 21 %
»Läs artikeln | Denna artikel har 12 kommentarer
Ja 18 %
Nej 73 %
Köper aldrig kyckling 8 %
»Läs artikeln | Denna artikel har 21 kommentarer
Ja, stort 8 %
Ja, litet 15 %
Nej, inte alls 75 %
»Läs artikeln | Denna artikel har 27 kommentarer
Ja 52 %
Ibland 13 %
Nej 33 %
»Läs artikeln | Denna artikel har 18 kommentarer
Ja 65 %
Nej 27 %
Vet inte 7 %
»Läs artikeln | Denna artikel har 45 kommentarer
Bra 61 %
Berörde mig inte 25 %
Dåligt 13 %
»Läs artikeln | Denna artikel har 23 kommentarer
Ja, alltid 3 %
Ja, ibland 11 %
Nej, varför det? 84 %
»Läs artikeln | Denna artikel har 20 kommentarer
Ja